Strona główna / Biesiada kulturalna / Fragonard, Picasso, miśnieńska porcelana

GP #18, 26 sierpnia 2011 r.

Fragonard, Picasso,
miśnieńska porcelana

JERZY STOLAREK

Andrzej Piwarski, „Wspomnienie lata”, 2006 r.
Jean-Honore Fragonard – „Listy miłosne”

„Rozwój miłości” Fragonarda w The Trick Collection to tytuł najnowszej książki autorstwa Colina B. Baileya, poświęconej historii powstania jednego z najznakomitszych cykli we francuskim XVIII-wiecznym malarstwie i jego losów aż do dnia dzisiejszego. Książka jest owocem wieloletnich badań i poszukiwań Colina B. Baileya, dyrektora tego nowojorskiego muzeum i organizatora wielu wspaniałych wystaw. Dodam, że w przyszłym roku Colin B. Bailey zaprosi na kolejną z nich. Tym razem w roli głównej wystąpią impresjoniści.

W 1771 r. poproszono Jeana-Honore Fragonarda (1732-1806) o namalowanie czterech dużych olejnych płócien dla madame du Barry, ówczesnej metresy króla Ludwika XV. Artysta spisał się wzorowo i już rok później dzieła zawieszono na ścianach jej podparyskiej posiadłości w Louveciennes, wybudowanej zresztą z woli króla. Obrazy nosiły tytuły: „Pogoń”, „Spotkanie”, „Koronowany kochanek” i „Listy miłosne”. W 1790 r. obrazy wróciły do rąk autora, który ulokował je w Villa Maubert – domu swego kuzyna w Grasse (gdzie się urodził). W ciągu roku namalował jeszcze dwa wielkoformatowe obrazy – „Zwycięska miłość” i „Zaduma” – oraz osiem mniejszych: cztery narożnikowe i cztery nad wejściami.

Kiedy Villa Maubert została w 1898 r. sprzedana, obrazy Fragonarda trafiły do londyńskiego domu finansisty i kolekcjonera sztuki J.P. Morgana. Jego śmierć spowodowała, że dzieła przejął pośrednik Joseph Duveen, który w 1915 r. zaoferował je innemu amerykańskiemu biznesmenowi i również kolekcjonerowi sztuki – Henry’emu Clayowi Frickowi.

Choć w ciągu ostatnich ponad 75 lat (a tyle minęło od chwili adaptacji prywatnej rezydencji Henry’ego C. Fricka w ogólnodostępne muzeum) kilkakrotnie zmieniały miejsce ekspozycji, teraz można je oglądać w tzw. Pokoju Fragonarda.

Książka, licząca 192 strony, jest bogato ilustrowana (ponad 135 zdjęć dzieł, ich fragmentów, archiwalnych i aktualnych fotografii Pokoju Fragonarda w The Frick Collection, planów i oryginalnych szkiców), a kosztuje $44,95 w twardej oprawie i $25.00 w miękkiej. Ukaże się we wrześniu br., a w przymuzealnym sklepie będzie można ją zamawiać elektronicznie (http://www.shopfrick.org/index.htm) lub telefonicznie – 212-547-6848. Ponieważ wydawnictwo ukaże się we współpracy z D. Giles Limited, można ją zamawiać również w Wielkiej Brytanii – u Liz Japes w D. Giles Ltd; tel. +44(0)1273-480225; email:lj@gilesltd.com oraz w amerykańskim przedstawicielstwie D. Giles Limited – u Karen Lunstead; tel. 845-297-4569; email: KLunstead@live.com

Zresztą sam autor spotka się z miłośnikami sztuki w muzeum we środę, 14 września o godz. 6.00 po południu i osobiście opowie zarówno o książce, jak i o pracy nad nią.
Ÿ
Jak już wspomniałem, książka Colina B. Baileya trafi do sprzedaży we wrześniu br., natomiast 4 października br. nowojorska The Frick Collection (1 East 70th Street; tel. 212-288-0700; faks: 212-628-4417; website; www.frick.org; email: info@frick.org) zaprosi na pasjonującą wystawę rysunków Pabla Picassa z lat 1890-1921, przygotowaną we współpracy z National Gallery of Art w Waszyngtonie (tam wystawa potrwa od 5 lutego do 6 maja 2012 r.). O tym niewątpliwym wydarzeniu napiszemy osobno, teraz jeszcze jedna informacja: 25 października br. przy nowojorskim muzeum zostanie otwarty nowo zbudowany portyk, w którym – specjalnie na otwarcie – pokazana zostanie eskpozycja miśnieńskiej porcelany. Tej wystawie też  poświęcimy kilka osobnych zdań, zwłaszcza że wśród eksponatów są prawdziwe cacka.

Zapowiada się gorąca jesień w The Frick Collection.